ارزشگذاری فیلـم Mwr.46- ارزشگذاری فیلـــم: شکل آب (2017)

تعرفه تبلیغات در سایت

آخرین مطالب

آرشیو مطالب

امکانات وب

شکل آب (The Shape Of Water)

نام: Shape-Of-Water.jpg نمایش: 31 اندازه: 175.4 کیلو بایت


اطلاعات فیلم

کارگردان: گیریمو دل تورو
نویسنده:
گیریمو دل تورو
موسيقي: آلساندرو دسپالا
تدوین: سیدنی وولنسکی
تهیه کننده: گیریمو دل تورو


بازیگران

سالی هاکین
مایکل شنون

ریچارد جنکینز
داگ جونز
اوکتویا اسپنسر


خلاصه داستان

در تاریخ 1962 امریکا و شوروی بر علیه یکدیگر با قدرت کامل باهم می جنگند بصورت خاموش و سرد که جنگ سرد نامیده میشود.در ازمایشگاه مخفی امریکایی با زنی به نام الیسا برخورد میکنیم که قادر به شنیدن و حرف زدن نیست...او زندگی ساده ای دارد تا اینکه روزی با موجوی ناشناخته اشنا می شود...


يادداشت منتقدان
فرخ فرمان (FFKIA)
جمله ای به خاطرم میرسه از یکی از افراد سرشناس که در مورد فیلم دیگری گفته شده بود و به نظر من مصداق کاملترش این فیلمه. فرض کنید که وسط یک دشت سرسبز ایستادین و دو حال تماشای مبارزه دو کرگدن بزرگ هستین، به حال شما هم هیچ فرقی نمیکنه که کدوم یکی از این کرگدن ها پیروز بشه و یا به نقل بهتر اصلا کسی پیروز بشه یا خیر...!
فیلم به شکل آب از دید بنده فاقد کشش داستانیه و قبل از اون فاقد منطق داستانی. ایرادهای فراوانی در مورد منطق داستان وجود داره که باعث میشه فیلم خیلی فانتزی تر از اون باشه که بخواد در این حد مورد توجه قرار بگیره. به طور کل برای بنده عجیب بود که ناگهان آکادمی اسکار با تغییر رویکردی 180 درجه ای به این سمت حرکت کرد که به فیلمی فانتزی و از فانتزی هم گذشته تخیلی، جایزه بهترین فیلم رو بده و اونهم در حال که در سالهای گذشته یک دوجین فیلم تخیلی با مفاهیم خیلی عمیق و خیلی احساسی تر دستشان از دریافت جایزه اسکار به جرم تخیلی بودن دور ماند. فیلمهای مهم و ارزشمندی مانند اینسپشن، در میان ستارگان، آواتار و ... از بابت این که تخیلی هستند هیچ گاه در بین برندگان جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردان نبوده اند. اما در مورد شکل آب، این موضوع ناگهان دچار تغییر میشه و فیلمی که فاقد المانهای اولیه کشش است تا این حد مورد توجه قرار میگیره!!
از چرائی های توجه به این فیلم که بگذریم باید گفت که فیلم "شکل آب" از دید بنده فیلمی بی منطق و البته بی ارزش بود. فیلمی که نه خط داستانی ارزشمندی داره ونه توانایی تکنیکی بخصوصی. چیزی در این فیلم از حیث تکنیک وجود نداره که قبلا دیده نشده باشه و داستان پیش رو آنقدر نخ نما و تکراری است که میتوان با چنین مدلی حداقل ده ها اثر سینمائی دیگه رو مشخص کرد که شاید برترینشون از دید منتقدین همان دیو و دلبر یا زشت و زیبا باشد. داستانهای مشابه دیگری نظیر ای تی، موجود فضایی آنقدر به دل نشین تر و بهتر هستند که "شکل آب" در برابر اونها هیچ حرفی برای گفتن ندارد. از نظر منطق داستانی فیلم دارای مشکلات متعدد است که حتی برای سینمای کودک و نوجوان هم مناسب شمرده نمیشود، ماجرای زنی که ناتوان از گویش است و به شدت گرفتار رفتارهای جنسی روزمره، از سوئی و توهم بی دلیل ارتباط با یک موجود عجیب و غریب و ناشناخته از سوی دیگر، ماجرای مردی که اصرار بسیاری بر نابودی موجود عجیب دارد و کاملا غیر قابل باور مینماید، ماجرای موجودی که نه حضورش در داستان توجیه شده است و نه تا پایان ماجرا توجیه میشود، ماجرای طیفی از همراهان و همکاران داستان که بی گدار به داستان وارد میشوند و بی گدار از آن خارج! و در نهایت داستان عاشقانه ای که در نهایت آن شبیه معاشقه دو هیولاست نه دو موجود دلپذیر و آنچه از دید من ماجرا را بی منطق تر میکند آن است که نهایت ماجرا ارتباطی میان دو دلداده است که بیش از هر چیز به سواستفاده جنسی یک زن با مشکلات روانی خاص از یک موجود که درک درستی از جهان اطرافش ندارد شبیه است.
متاسفانه سازنده اثری تولید کرده که برای بزرگ سالان خنده دار و منطق است و برای سنین کمتر سخیف و خارج از رده سنیشان.
این که واقعا هدف فیلم ساز چه بوده و از آن مهمتر هدف آکادمی در برخورد سطح بالا با این فیلم، را باید در مجالی مفصل تر پیگیری کرد، اما شاید بتوان گفت که تنها نکته برجسته فیلم بازی سالی هاکینز بود که برای آن زحمت زیادی کشیده شده بود.

سعید مرادی (Caligula)
فیلم «شکل آب» اثر خوش‌ساخت، روان، رمانتیک و تأثیرگذاری است که به خوبی به توانایی‌های خود و مرزهای ژانرها و گونه‌های سینمایی که در آن قرار می‌گیرد، آگاه است. توانایی نویسنده در ارائه‌ی اثری کامل و در عین حال ساده که بتواند بیشترین میزان مخاطب را تحت تأثیر قرار داده و همچنین، تعبیری متفاوت را از مسائلی همچون عشق و نفرت ارائه دهد، قابل توجه و قابل احترام است. آنچه بیش از همه به چشم می‌آید، یکدستی و انسجام اثر است که جز به‌وسیله‌ی کارگردانی متبحر و نویسنده‌ای آگاه رخ نمی‌داد.
اما باید این نکته را نیز مورد اشاره قرار داد که «شکل آب» شاید چیزی بیشتر از این‌ها نباشد! شخصیت‌های ساده و کارتونی، جایی برای ارائه‌ی بازی‌های فوق‌العاده و درگیر کننده ندارند. فضاسازی اثر، آن‌قدر خیالی و دور است که چیزی جز رابطه‌ی زیبای شخصیت‌های اصلی به چشم نمی‌آید (و البته شاید قصد نویسنده نیز همین بوده باشد)؛ و در نهایت به نظر می‌رسد که همه‌ی آنچه در فیلم دیده‌ایم عاریه‌ای است و نهایتاً هیچ نکته‌ی اصیل و تازه‌ای در فیلم به چشم نمی خورد که پیش‌تر توسط هنرمندان دیگر سینما، تئاتر و ادبیات ارائه نشده باشد.
شاید بتواند پا را فراتر گذاشت و ادعا کرد که «شکل آب» تلفیقی است از افسانه‌های مدرن، داستان‌های معاصر، فیلم‌های سینمایی و ... که در کنار هم جمع شده‌اند تا ساده‌ترین پیام‌ها را درباره‌ی عشق ارائه دهند.
فیلم اثر بسیار خوبی است که پیام زیبایی را نیز منتقل می‌کند، اما نه شما را به فکر می‌اندازد و نه باعث می‌شود که به چیزی فراتر از آن بی اندیشید و درگیر شوید. شاید اگر جایزه‌ی اسکار «بهترین فیلم کودکان» نیز وجود داشت، بسیاری از سوءتفاهم‌ها از میان می‌رفت!

نازنین اختری (MiSS SAYTA)
"با احترامِ زیاد!!! ۳
اگر امروز چند بار دوباره تاپیک اسکار رو نگاه نمی‌کردم با دقت، احساس می‌کردم خواب بوده جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم برای این شاهکار!!!! از دقایق اول مدام دنبال دلیل می‌گشتم، منتها به خودم می‌گفتم واسه قضاوت زوده، در انتهای فیلم می‌شه نظر درست رو در موردش داشت. نمی‌تونه پایانِ خارق‌العاده‌ای نداشته باشه فیلمی که اینقدر سر و صدا کرد.
در پایان فیلم فقط لبخندی تلخ بر لب داشتم و دنیایی سوال! واقعا دلیل استقبالی که از شکل آب شد چی بود؟ یک داستان فوق فانتزی؟ افسانه‌ی دیو و دلبرِ بازسازی شده؟ کاری به بعدِ فنیِ فیلم ندارم، کاری به کلی اشتباه و نکاتِ عجیبی که حتی بهش فکر هم نشده بود، ندارم! پیام فیلم چی بود؟ قراره انتهای فیلم، بیننده حال خوبی داشته باشه از وصالِ دو ماهی، آبزیِ عاشق؟ :|
قراره بیننده جلوه‌ای از خدا رو در صورت اون موجود ببینه؟ خدایی که یک جا رو به مرگه و نمی‌تونه حتی جلوی مرگ تدریجی خودش رو بگیره و ناگهان قدرت لایزالش، شفا دهنده می‌شه؟؟ باعث تاسفه در سالی که فیلمی مانند سه بیلبورد در عین شایستگی وجود داره، شکل آب برنده‌ی میدان باشه...

سروش ممدوحی (ScarFace)
فیلم مسیر سبز فرانک دارابونت و انیمیشن یا لایواکشن دیو و دلبر را بندازید در مخلوت کن و سپس دربیارید میشود جدیدترین ساخته دلوتورست
جدیدترین ساخته دلوتوره فیلمی به مانند آثار دیگر و قدیمی اوست فیلمی به مانند هزارتوی پن که تحسین منتقدین و تماشاگرها را در برداشت دلو توره بعد از ساخت فیلم پاسیفیک ریم دوباره به دنیای هزارتوی پن گونه خود بازگشت و این بار دو موجود متفاوت را عاشق همدیگر کرد به مانند لایو اکشن دیو و دلبر که در آن نیز دلبر داستان عاشق موجودی شد که دیو مانند بود .. حال به مانند همان داستان در شکل اب نیز داستانی به همان شکل را میبینیم .. فیلم داستانی یک راست دارد و یک داستان عاشقانه عجیب و غریب را تعریف میکند اما چیزی که هست بیش از این چیزی برای ارائه ندارد واقعا ..ما با موجودی طرف هستیم که فقط در آب زنده میماند و به مانند ماهی جانش به اب وابسته است و البته به شکل عجیبی خدامانند هم نیز هست (که مرا یاد مسیرسبز انداخت).
بازیگران فیلم به خوبی توانسته اند در نقش خود فروبروند و نقش های خود را به بهترین شکل ممکن ایفا کنند که یکی از نقاط قوت فیلم نیز میباشد ...
من به شخصه فیلم را در حد اسکار نمیدانستم و حتی جوایز مختلفی که فیلم دریافت کرد ...
به فیلم امتیاز 5 از 10 میدم ... و امیدوارم در آینده نزدیک اعضای اکادمی در انتخاب بهترین ها دقت بیشتری کنند ...

سینا علیزاده (LuCifer)
"دل تورو كارگرداني كه از ابتداي فيلمسازيش همواره در حال اداي دين به ژانر "فانتزي" بوده طوري كه هميشه هسته ي اصلي داستان خيالي بوده و تمامي اِلمان هاي بكار رفته چه در روايت داستان چه شخصيت پردازي ها و ... همه زيرمجموعه ي ژانر اصلي فيلم بودن.
دل تو رو در سال ٢٠٠٦ و با ساخت هزاري توي پن ، نشون داد كه هميشه دغدغش ساخت آثار خيالي با چاشني اكشن و بكش بكش نيست و در اين بين روابط ميان شخصيت ها هم مهمه ، هزاري توي پن شاهكاري بود كه فانتزي و درام رو به قشنگترين شكل ممكن به نمايش گذاشت.
اما متاسفانه شكل آب از اين حيث بهيچ عنوان نتونست حتي به گردپاي هزارتوي پن برسه چرا كه دل تورو بيش از حد اسير كليشه هاي رومنس كلاسيك شد و داستان رو از يه جايي به بعد به بيراهه كشوند
عاشقانه ي بين يك ديو و دلبر ، ايده اي كه پيش تر از اينها والت ديزني به سراغش رفته و شاهكار كارتوني رو خلق كرده كه براي خيلي ها نوستالژي شد ، اما اون ايده در حال حاظر بهون شكل در روايت داستان در قالب يك "فيلم" ٢ساعت براي تماشگر اونقدر كه بايد جذابيت نخواهد داشت چرا كه در انتها مشخصه كه سرنوشت عاشق و معشوق به چه شكلي خواهد بود.

شكل آب اثريه كه بلحاظ فني بخصوص دكوپاژ سكانس ها حرف براي گفتن داره طوري كه حال و هواي فيلم قشنگ به تماشگر القا ميشه و اونو درگير ميكنه اما ضربه ي اساسي رو ضعف هسته ي اصلي داستان به فيلمنامه ميزنه و باعث ميشه پيش روي داستان اونطور كه بايد تاثير گذار و گيرا نباشه

جدول ارزشگذارى

فرخ فرمان سعید مرادی نازنین اختری سروش ممدوحی سینا علیزاده ستاره نهایی نمره نهایی (از 10)
4.4



© 2018 by CinemaCenter. All rights reserved



تصاویر کوچک فایل پیوست
برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام:  Shape-Of-Water.jpg
مشاهده: اطلاعاتی وارد نشده
حجم:  175.4 کیلو بایت  
نویسنده : کاوه محمدزادگان بازدید : 16 تاريخ : دوشنبه 28 اسفند 1396 ساعت: 23:56
برچسب‌ها :